Uusi puun ja Metsien Suomen näyttely vakuutti somevaikuttajat

Kuva: Anna Kauppi

Uusi puun ja Metsien Suomen yhteisnäyttely keräsi satapäisen vierailijajoukon Autotalon Sky Loungessa järjestetyillä pressipäivillä. Tilan puupohjainen akustointiratkaisu on Uusi puun jäsenyrityksen, Lumirin käsialaa. Kuva: Anna Kauppi.

Uusi puu ja Metsien Suomi järjestivät 23.-24.11.2021 Helsingin Autotalon Sky Loungessa yhteisnäyttelyn osana viestintätoimisto Manifeston pressipäiviä. Näyttelyyn tutustui kahden päivän aikana n. 70 toimittajaa ja somevaikuttajaa sekä hankkeen sidosryhmien edustajia noin 30 organisaatiosta. Juuri avautuneen Autotalon Sky Loungen upeat näköalat yli talvisen Helsingin loivat näyttelylle upeat puitteet. Tilassa on myös luonnollinen äänimaisema, joka on luotu Lumirin kehittämällä saumattomalla, puupohjaisella akustointimateriaalilla.

Uusi puu esitteli näyttelyssä kolmisenkymmentä puupohjaista tuoteinnovaatiota, mukaan lukien vuoden 2021 Uusi puu -kilpailun finalistit. Jo neljännen kerran järjestetyn Uusi puu -kilpailun avulla etsittiin uusia innovatiivisia puupohjaisia ratkaisuja globaalien megatrendien luomiin haasteisiin. Näyttelyyn osallistunut Metsien Suomi kertoi juuri alkaneesta kampanjastaan, jossa jaettiin suomalaisten metsäsuhteesta kertovia lukuja.

Näyttely sai osallistujilta varsin positiivista palautetta. Uusien puupohjaisten innovaatioiden määrä yllätti, samoin kuin niiden moninaisuus. Tuotteiden design myös miellytti ja tapahtuma sai runsaasti somenäkyvyyttä Instagram-tarinoiden ja postausten kautta. Toimittajille ja sosiaalisen median vaikuttajille suunnattu näyttely toteutettiin nyt toista kertaa ja kävijät saivat varata ajan tutustumiseen netistä. Näin vierailut saatiin toteutettua terveysturvallisesti ja näyttelyyn sai tutustua rauhassa.

Hämmästyttävää, kuinka moneen puu taipuu.

Oli todella positiivisesti herättävä näyttely.

Niin monta loistavaa ja kiinnostavaa ratkaisua, että vaikea valita kiinnostavinta.

– Mielestäni on tärkeää, että kerromme puupohjaisuudesta ja uusista biotuotteista myös sosiaalisen median vaikuttajille, jotka tavoittavat etenkin nuoria aikuisia. Monelle kävijälle puupohjaisiin tuotteisiin tutustuminen moniaistisesti oli silminnähden voimaannuttava kokemus. Näyttelyn päätteeksi useampi vierailija mainitsi, että näyttely lisäsi uskoa Suomen kestävään tulevaisuuteen ja ymmärrystä puun hyödyntämisen rajattomista mahdollisuuksista, kertoo Uusi puun projektipäällikkö Virpi Korhonen.

Vierailijoita miellytti etenkin materiaali-innovaatioiden esteettisyys. Kuvassa Herää Pahvi! -hankkeessa kehitetty, 25 % kaurankuorta sisältävä kaurapaperi. Kuva: Anna Kauppi.
Koivuhakkeesta valmistettu Woodion Natural Birch -allas oli useamman somepostauksen aiheena. Kuva: Anna Kauppi.
Näyttelyssä esiteltiin myös tämän vuoden Uusi puu -kilpailun finalistit, joiden joukosta voittajaksi nousi UPM Biomedicalsin kehittämä nanosellusta valmistettu FibDex -haavasidos. Kuva: Anna Kauppi.
Vierailijoille jaettiin Uusi puu -kassit, joissa oli näytteitä muun muassa esillä olleista tuotteista. Kuva: Anna Kauppi.

Uusi puu on yli 20 suomalaisen organisaation yhteisö, jonka tavoitteena on lisätä päättäjien ymmärrystä puupohjaisesta biotaloudesta. Uusi puu kertoo konkreettisin esimerkein siitä, millaisia tuotteita ja ratkaisuja on jo nyt tarjolla ja millainen yhteiskunnallinen vaikutus niillä on. Metsien Suomi on metsäalan yhteinen viestintähanke, jonka tavoite on herätellä suomalaiset huomaamaan, missä kaikessa metsä on meillä mukana. Hankkeen syyskampanja 2021 alkoi 23. marraskuuta kaupunkien ulkomainoksissa ja sosiaalisessa mediassa.

Lisätietoja: uusipuu.fi ja metsiensuomi.fi