Älypuulevyllä reaaliaikaista läpinäkyvyyttä ja turvallisuutta logistiikkaan, vastuullisesti

SENSi on ensimmäinen painoa aistiva älypuulevy kuorma-autoihin, perävaunuihin ja rahtiteollisuuteen. SENSi-datan avulla kuljetuskaluston käyttöastetta voidaan nyt optimoida, vähentää sekä kustannuksia että päästöjä ja parantaa turvallisuutta. Koskisen älykkäät SENSi-levyt tarjoavat tietoa kuormasta reaaliaikaisesti, ja kuljetustehokkuus paranee arviolta 20 prosenttia jopa hyvillä rahtaajilla. Myös kuljettajilla on pääsy dataan: innovatiivisella SENSi-sovelluksella kuljettaja pysyy perillä kuorman tilasta, turvallisuudesta ja sijainnista rahtitilassa.

Kuinka se konkreettisesti toimii

SENSi on ensimmäinen painoa tunnusteleva älylevy rekkaperävaunu- ja rahtiteollisuudelle. Jokainen SENSi-puulevy on suunniteltu tunnistamaan erillisiä kuorma-alueita, ja ne sisältävät älykkäitä paineantureita, jotka mittaavat tarkasti kunkin alueen kantamaa kuormaa. SENSi mahdollistaa pilvipohjaisen telematiikan hyödyntämisen ja tarjoaa käyttäjilleen arvokasta reaaliaikaista dataa ja logistiikan hallintatietoa. IoT-ominaisuuksiensa ansiosta SENSi digitalisoi rahdin toimimalla saumattomasti yhdessä logistiikka-alustojen kanssa. Sen avulla voi seurata tarkalleen, milloin lastaus tapahtuu ja se ilmoittaa tarkan ajan, jolloin kuorma saapuu. Myös kuljettajilla on pääsy dataan: SENSi-sovelluksella kuljettaja pysyy perillä kuorman tilasta ja turvallisuudesta.

Taloudelliset mahdollisuudet ja laajempi yhteiskunnallinen merkitys

SENSi-datan avulla rahdinvälitysalustojen prosesseja ja rahtikapasiteetin myyntiä voidaan digitalisoida ja automatisoida. Data voidaan integroida myös reitinsuunnittelu- ja kalustonhallintajärjestelmiin. Kuljetuksia voidaan seurata postipakettien tapaan ja arvioitu saapumisaika voidaan arvioida aiempaa tarkemmin. Tämä mahdollistaa rahdin lastaukseen, kuljettamiseen ja purkamiseen liittyvän reaaliaikaisen tiedon tallentamisen erilaisiin pilvipalveluihin. Eliminoimalla tyhjän lastitilan logistiikkayritykset voivat myös optimoida kuljetuskalustonsa ja henkilöstönsä määrän sekä niihin liittyviä yleiskustannuksia, kuten mm. verot ja vakuutukset. Kuljetuskapasiteetin optimointi vähentää myös ympäristövaikutuksia suoraan. Mitä vähemmän teillä liikkuu rekkoja, sitä vähemmän kuluu polttoainetta ja aiheutuu päästöjä – ja tietenkin myös polttoainekulut pienenevät.

Jos yritys käsittelee vuosittain vaikkapa noin tuhat kuljetusta ja SENSi auttaa lisäämään kapasiteettia keskimäärin 20 prosenttia, taloudelliset hyödyt ovat merkittävät. Vuonna 2021 Euroopan maanteiden rahtimarkkinoiden arvo oli 372 miljardia euroa ja kuljetuskäytössä oli yli 3,9 miljoonaa kuorma-autoa. Reaaliaikainen rahtidata tarjoaa jo tällä hetkellä paljon mahdollisuuksia, ja kunhan itseohjautuvat rekat yleistyvät, ratkaisusta tulee olennainen osa koko toimitusketjua.

Muita tietoja

Koskisen on suomalainen puunjalostusyhtiö, jolla on yli sadan vuoden kokemus puutuotemarkkinoilla toimimisesta. Vuonna 2021 hieman yli 900 Koskisen työntekijää teki 311 miljoonan euron liikevaihdon suomalaisen puun jalostamisesta kestäviksi puutuotteiksi ja myynnistä noin 70 maassa. Koskisen tarjoaa suomalaisille metsänomistajille erilaisia palveluita, jotka yhdistävät metsäomistajien ja Koskisen pitkän aikavälin intressit optimoimalla metsän arvon.

Lue lisää: www.koskisen.fi/SENSi