Megatrendi: Digitalisoituminen

Digitalisoituminen

Kuinka digitalisaation mahdollisuudet hyödynnetään koko arvoketjussa?

Digitalisoituminen ei ole pelkkiä bittejä. Esimerkiksi verkkokaupan lisääntyminen kasvattaa tarvetta kestäville, kevyille, ympäristöystävällisille ja helposti kierrätettäville pakkausmateriaaleille. Digitalisaation mahdollistaman tehokkaan tiedonhallinnan ansiosta yksittäiseen tuotteeseen käytetyn puun alkuperä on mahdollista selvittää. Painettu äly mullistaa tuoteturvallisuuteen tai -paikannukseen ja hävikkiin liittyviä haasteita.

Puupohjaisia ratkaisuja digitalisoitumisen haasteisiin

1. 3D-tulostus puukomposiittituotteiden valmistuksessa

2. Taiteltua suojaa verkkokauppaan

5. Sovellus puun alkuperän jäljittämiseen

13. Aistiva älypuulevy

Kuljetuksia vähentävä talouspaperiarkki

Paptic® -materiaalista valmistettu kassi

Ympäristöystävällisempää nettishoppailua

Megatrendit - Digitalisoituminen

Verkkokaupan kasvu on valtavaa ja yhä useampi tuote hankitaan verkkokaupasta. Pakkausteknologian kehittyessä verkkokaupassa voidaan myydä yhä erilaisempia tuotteita ja pakkausmateriaalien keventyminen säästää energiaa ja ympäristöä.

%

Suomen markkinoilla on vuosittain noin 350 000 tonnia kuitupakkauksia, joista kierrätetään materiaalina 80 prosenttia.

mrd.

Kansainvälisen nettikaupan arvo viisinkertaistuu vuoteen 2020 mennessä: 25 mrd. USD -> 130 mrd. USD (OC & C Strategy Consultants)