Julkisuutta, päättäjäkontakteja ja kansainvälistä uskottavuutta – Montisera nappasi hyödyt Uusi puu -voitosta vuonna 2017
Montisera kehittää lääkkeitä ja esimerkiksi elintarvikkeissa terveysvaikutuksia tuottavia bioaktiivisia molekyylejä. Vuoden 2017 Uusi puu -kilpailuun yhtiö osallistui kuusen kuumavesiuutteella, jota kehitetään ehkäisemään ja hoitamaana alavirtsatievaivoja.
Montisera lähti mukaan kilpailuun hiukan epäillen, koska tuote ei ollut perinteinen puualan tuote. Toisaalta yhtiö näki kilpailussa mahdollisuuden verkostoitua muiden edelläkävijäyritysten kanssa. Montiserassa kilpailu nähtiin myös erinomaisena tilaisuutena saada tunnettuutta niin yleisesti, Uusi puu -verkoston sisällä kuin vaikuttajien keskuudessa.
Kilpailun aikana Montisera kiersi aktiivisesti mukana Uusi puun järjestämissä tapahtumissa, joissa yritys pääsi tapaamaan paikallisia päättäjiä ja kansanedustajia, joille he pääsivät kertomaan omasta osaamisestaan.
Montisera palkittiin Uusi puu -kilpailussa Väestörakenteen muutokset -sarjassa. Voitosta seurasi huomattavasti medianäkyvyyttä ja tunnettuutta, jota yhtiö ei olisi muuten saanut. Kilpailuvoitto merkitsee Montiseralle myös kansainvälistä arvostusta.
– Suomessa saatu metsäalan innovaatiopalkinto vakuuttaa myös kansainvälisesti, sillä Suomella on maailmalla hyvä maine metsäalan osaajana. Ja onhan kilpailun voitto myös hyvä lisäjuonne yrityksen omaan tarinaan, Montiseran liiketoiminnan kehittämisjohtaja Heikki Vuorikoski kertoo.
Kyseessä ei ole tekniikkakilpailu
Kilpailuun osallistuminen on vaivatonta, sillä tarvittavat perusmateriaalit ovat useimmilla yrityksillä valmiina. Jos yritys tai organisaatio harkitsee osallistumista, miettikää tuotetta kaupallisesta näkökulmasta. Kyseessä ei ole tekniikkakilpailu, joten kannattaa keskittyä siihen, miten saada taloudellista hyötyä: kertoa, miksi tuotteeseen kannattaa uskoa ja sijoittaa.
– Yritysten kannattaa tähdätä suoraan kansainvälisille markkinoille, Vuorikoski sanoo.
– On tärkeää löytää bulkin sijaan erityisosaamista vaativia tuotteita. Ei siis myydä vaikkapa kiinalaisille kuusta, josta he voivat tehdä puuleluja, vaan tarjotaan suoraan niitä puuleluja. Erityisesti pienet startupit voivat miettiä ratkaisuja kokonaan uusista lähtökohdista, hyödyntäen suomalaista metsäteollisuuden olemassa olevaa infraa.
– Suomessa on metsäteollisuuden sivuvirtojen businesta harjoitettu jo 1600-luvulta terva edellä. Meidän huippuunsa viritetty metsäteollisuusjärjestelmä, yli 100 miljoonan kuution vuotuinen kasvuja uudet innovaatiot antavat Suomelle todelliset mahdollisuudet puupohjaissa biotaloudessa menestymiseen, Heikki Vuorikoski sanoo.
Kuva: Heikki Vuorikoski (oik.) esittelee kuusen kuumavesiuutetta Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataiselle ja europarlamentaarikko Henna Virkkuselle (kok.) Uusi puu -näyttelyssä Euroopan parlamentissa Brysselissä syyskuussa 2017.
Vuoden 2018 Uusi puu -kilpailuun voi osallistua 16.9.2018 mennessä. Tutustu kilpailun sääntöihin, tuomaristoon ja katsasta kaikki viime vuoden voittajat: uusipuu.fi/kilpailu